*

Timo Tossavainen Ihmiskasvoista kokoomuslaisuutta

Autoilu sallittava Helsingissä - myös jatkossa

Ruuhkamaksujen suosio on vähentynyt pääkaupunkiseudulla ja etenkin Helsingissä, kuten olemme saaneet lukea mm. Helsingin Sanomista 11.1.2017. Kaavailut ruuhkamaksuista yhdistettynä yleiskaavan kaupunkibulevardeihin sekä autottomat Kruunuvuoren sillat, Hämeentien sulkeminen henkilöautoliikenteeltä Hakaniemen ja Sörnäisten välillä, suunnitelmat Kaivokadun yksikaistaistamisesta ja Esplanadien autoliikenteen rajoittaminen tai jopa lopettaminen sekä pysäköintimaksujen nostamiset saavat autoilijat kokemaan itsensä ahdistetuiksi, liki lainsuojattomiksi.

Oikeutetusti autolla liikkuvat kokevat, että heitä vainotaan ja jopa pyritään sortamaan sekä tahallisesti vaikeuttamaan liikkumista autolla Helsingissä. Ymmärrän mainiosti, että monia autoilijoita on alkanut todella ahdistaa julkisen vallan kaavailujen ristitulessa. Henkilöautoilu on joutunut pahasti viranomaisten hampaisiin – vihervasemmiston asenteellisen suhtautumisen ymmärrän, mutten virkamiesten enkä muiden poliittisten suuntien edustajien keskuudessa noussutta autoliikenteen vastaisuutta. Autoilun vastainen asenneilmapiiri on koventunut – mutta päätöksenteossa siihen voi vaikuttaa lieventävästi ja siksi kannattaa kuntavaaleissa äänestää autoilun sallimisen puolesta.

Useat viranomaiset tekevät liikenteeseen liittyviä ehdotuksia ja päätöksiä yhä kiihtyvällä tahdilla, mutta näyttää ettei kenelläkään ole käsitystä suunniteltujen toimenpiteiden kokonaisvaikutuksista liikenteen sujuvuuden tai liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta. Tuntuu, että tavoite autoilun estämisestä Helsingissä on sellainen tarkoitus, joka pyhittää keinot – kokonaisetua ei tarvitse tavoitella, kunhan autoilun edellytyksiä saadaan poljettua. En pidä tätä toimintaa oikeana, enkä oikeutettuna.

Kasvavaa pääkaupunkiseutua kaavoitetaan joukkoliikenteeseen - erityisesti raideliikenteeseen -  pääosin tukeutuvaksi, mikä on ihan ymmärrettävää. Täysin epärealistista on kuvitella, että kaikki liikenteen kasvu ohjautuu muuhun kuin autoliikenteeseen. Ihmisten liikkuminen kaupungissa ja liikenne kaikkinensa muuttuu tulevaisuudessa, mutta vielä pitkään henkilöauto tulee olemaan tärkeä liikkumisväline pääkaupunkiseudulla. Näin on, vaikka vihervasemmistossa toisin toivotaan.

Pidän tärkeänä, että eri liikkumismuotoja ei aseteta vastakkain, vaan kehitetään niitä tasapuolisesti. Käveleminen sopii lyhyille etäisyyksille, pyöräily jo pidemmillekin matkoille. Joukkoliikennettä tulee kehittää palvelemaan yhä tehokkaammin koko pääkaupunkiseudun ihmisten tarpeita. Puheet eri liikennemuotojen tasapuolisesta kehittämisestä eivät pidä paikkaansa, ellei autoilua pidetä edelleen yhtenä tarpeellisena liikennemuotona myös Helsingissä.

Kaikki helsinkiläiset eivät asu ja työskentele keskustassa, tai muutoin ole työpaikka ja koti lähekkäin. Monet tarvitsevat autoa esim. lasten harrastusten tai muiden perhesyiden takia, liikkuvan työn tai erikoisten työaikojen takia taikka muusta varsin perustellusta syystä. Autoilun vastustajat peräänkuuluttavat usein suvaitsevaisuutta monissa asioissa – josko oltaisiin sitten yhdessä suvaitsevaisia myös autoilun suhteen kaikkien yhteisessä Helsingissä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat